محمد علی فتحی

اطلاع رسانی دوره ها و جلسات، پاسخ به مسائل شرعی، مشاوره، استخاره

محمد علی فتحی

اطلاع رسانی دوره ها و جلسات، پاسخ به مسائل شرعی، مشاوره، استخاره

محمد علی فتحی
طبقه بندی موضوعی
پاسخ های استاد

زرتشت علیه السلام را پیامبر ایرانی می دانند که در آیه 18 سوره حج در قرآن کریم به دین او که به مجوس معروف بوده اشاره شده است.

 

اینکه گفتیم  «می دانند» به این جهت است که درباره شخصیت پیامبر دین مجوس، تردید وجود دارد اگرچه مشهور نام این پیامبر زرتشت است.

درباره تاریخ ولادت وی اطلاع دقیق در دسترس نیست ولی حدود ۶۰۰ تا ۱۲۰۰ سال پیش از میلاد حضرت مسیح علیه السلام می زیسته است.

بی شک این پیامبر دعوتش به سوی یکتاپرستی بود و هیچ کس نمی تواند در این باره تردیدی وارد کند.

نبوت و دین او ، مادامی که از ناحیه خدای یگانه، پیامبر و دین جدیدی نیامده است، مشروعیت داشته و همه باید پیرو آن می شدند.

همه می دانیم که  با آمدن دین جدید توسط پیامبر جدید، دین قبلی به کلی منسوخ نمی شود بلکه برخی از آموزه های آن به فراخور مصالح بندگان، تغییر می یابد . چیزهایی که در گذشته حلال بود حرام می شود و چیزهایی که حرام بود حلال می گردد.

این تغییرات در ادیان، بیشتر در احکام عملی ادیان خود را نشان می دهد نه در اصول اعتقادی. چرا که همه ادیان توحیدی که یکتاپرستی محور آنها است، سه اصل مهم را که عبارت باشد از:  توحید، نبوت و معاد، قبول دارند و این سه جزو اصول ثابت همه ادیان محسوب می شود.

یکتاپرستی اقتضا می کند که یکتاپرستان ، همه فرمان ها ی خدای مهربان را در هر زمان و مکانی و با هر زبانی باشد، بپذیرند و به آن عمل کنند.

اگر کسی بگوید که : «من می خواهم بر یک دین مثلا دین زرتشت توقف کنم و از ادیان بعدی که دستورات و احکامش قوی تر از گذشته بوده و مورد رضایت خداوند است پیروی نکنم» ، نشان می دهد که این فرد در ادعای یکتاپرستی عملا صادق نیست. زیرا خواسته خدا در پیروی از دین جدید است و عدم تمکین در برابر آن خواسته، نشان از خود خواهی و تکبر و طغیان علیه حکم خداست.

 

سؤال مهم:

راستی اگر پیامبر بزرگی همچون زرتشت علیه السلام در میان ما می زیست و دین اسلام بر او معرفی می شد آیا عکس العملش درباره دین اسلام چه بود؟

آیا می پذیرفت؟

 

برای پاسخ به این سؤال چند فرضیه را می توان مطرح کرد:

 

1-     دین خودش را به رخ می کشید و دین اسلام را رد می کرد.

2-     از اسلام پیروی می کرد.

 

تحلیل دو فرضیه:

 

فرض اول با یکتا پرستی سازگاری ندارد چرا که خدای یگانه ای که زرتشت او را می پرستد خود فرمان داده که در موقعیت فعلی، همگان از اسلام پیروی کنند و غیر از این دین را هم از کسی نمی پذیرد. حال اگر زرتشت از این فرمان پیروی نکند قطعا از دایره عبودیت و یکتاپرستی خارج شده است که  به نظر ما قطعا حضرت زرتشت علیه السلام چنین کاری نخواهد کرد.

 

 فرض دوم درست است زیرا اسلام خواسته خداست و یکتاپرست مطیع محض خدای یگانه است.

 

  با توجه به نکات یاد شده امکان ندارد که حضرت زرتشت دین اسلام را نپذیرد.

 

نکته:

 

حال به ایرانیان یکتاپرست و پیروان حضرت زرتشت علیه السلام باید گفت:

 

 اگر واقعا و از سر صداقت حضرت زرتشت علیه السلام را قبول دارید چاره ای جز اسلام آوردن ندارد.

ادعای پیروی از حضرت زرتشت علیه السلام و دوری از دین اسلام ظلم بزرگ زرتشتیان به این پیامبر بزرگ خداست.

عزیزان کاری نکنید که فردای قیامت در نزد اهورا مزدا ، حضرت زرتشت علیه السلام از شما به خدای یگانه شکوه کند و بگوید: 

خدایا من اینان را به پیروی  نکردن از اسلام فرمان ندادم و من از آنان بی زارم.

لینک های زیر را بخوانید:

آیا زرتشی ها اهل کتاب هستند؟

نظر مقام معظم رهبری درباره اهل کتاب بودن زرتشتی ها

نظرات  (۱۳)

ببخشید من سوالاتی دارم که جوابشان را نمی‌دانم 

 

اگر یک نفر مسلمان باشد و دینش را زرتشت کند اشکالی دارد ؟

آیا به اسلام و خدا برمی خورد ؟

آیا اگر دینم را زرتشت کنم و به چیز هایی که زرتشت گفته است عمل کنم به بهشتی اسلام گفته است میروم ؟

آیا آنها خدا را درست پرستش می‌کنند ؟

آیا اسلام و قرآن دین زرتشت را تایید می‌کند و آن را دین الهی ویکتاپرستی معرفی میکند؟

اگر دین مان زرتشت  باشد چه اشکالی دارد ؟

 

 

لطفا جواب سوال ها مو بدین ممنون میشم 

پاسخ:
سلام  رحمت
جواب 1: اشکال دارد 
جواب2:برخردن به خدا و اسلام معنی ندارد. خدای عزوجل بعد از اسلام هیچ دینی را نمی پدیرد.
جواب3: سلام چون دین زرتش تحریف شده است و الآن هم خدا جز اسلام هیچ دین دیگری نمی پذیرد،طبیعی است که خلاف دستور الهی زندگی خواهید کرد و این یعنی غیر بهشت.
جواب4: پرستش خدا یکی از معانیش اینه که طبق دستور او عمل کنید چون برخی آموزه های دین زرتشت ساختگی و تحریف شده است،لذا پدیرش آن انحراف در بندگی است.
جوتب5: اسلام وجود پیامبری بنام زرتشت را قبول دارد و به ایشان احترام می گذارد ولی همان خدایی که وی را پیامبر کرده به پیروانش دستور داده از پیامبر آخر الزمان اظاعت کنند.
جواب6: اشکالش این است که چنین دینی را الآن خدا قبول ندارد.
۱۲ آبان ۰۲ ، ۰۳:۴۸ سید امیر حسین میرحافظ

به نام اهورا مزدا  و سلامی بر زردشت و شکر بابت کتابش اوستا                                                                                                                                   شیخ داری چیکار میکنی هدایت/تبلیق/انجام وضیفه 

راه در جهان یکیست و ان راه راستی است  کسانی که خدایشان اهورا مزدا باشد 

هیچ به این تلاش های بیفایده اسلام نمیاورند زیرا در دین اجباری نیست 

من اولاد کسی -ص- هستم که میگوید  

                            

                ارزش دنیای شما استخوان خوک در دست ادم جزامی است

 

ارزش دنیا را بفهم   و بیهوده تبلیق نکن

پاسخ:
بنام خدای یگانه ک مثل و نظیری ندارد.
آری در انتخاب دین اجباری نیست و ما هم کسی را مجبور نمی کنیم.
باید واقعیت را گفت.
حضرت زرتشت موحد بود و بس و یک موحد پیام پیامبران الهی دیگر را می پذیرد و لار جرم پیروان او هم باید بپذیرند اگر زرتش را قبول دارند.
دنیا پلی است برای سرای آخرت و برای من وشما باقی نمی ماند.
بهشت را به بها می دهند نه به بهانه.
هدایت زرتشت علیه السلام نصیبتان باد
۲۳ آذر ۹۹ ، ۱۸:۱۳ یک وطن پرست حال بی دین یا با دین

به نام خداوند جان و خرد .خیلی حرف ها و حدیث ها هست که به کسی نسبت می دهند اما گویایی شرح حال و یا قسط و قرض اعمال ان فرد نیست . خیلی سخنان گفته شده که  که با برچسب خدای یگانه به مردم و یا اهل کتاب تحمیل شده مثلا  جزیه این کلام به وضوح می گه که پیامبر گفته از آنان که اهل کتاب هستند پول بگیرید و کاری بهشون نداشته باشید اگر ندادند حالا معلوم نیست چه بلایی سر آنان می آوردند پس این کلام رو نمی توان خوش فکری و یا  یک لطف دانست بلکه تنها طمع می تواند آن را توضیح دهد.اگر احترامی برای اهل کتاب قاعل بود از آنان جزیه نمی گرفت و یا نمی خواست که به قول معروف دست به سیاه و سفید بزننن.همه هراس ها از جانب شیطان و یا نفس و یا نیروی تاریکیست .تاریکی که در دنیا از همان ابتدا بود. و با ما زندگی می کنند او مسئول  ما نآگاهی مردم است و می خواهد این انسان با گفتن چند جمله با نسبت به خدا راه را بر انسانی که تعریف جاودانگی خداوند است ببندد  و پیشرفت را از او سلب کند.خدای هر کس در درون اوست کسی که تعریف جاودانگی خداست خدا را بهتر از یک واسطه می شناسد است اصلا همین سخن خداوند را ضعیف جلوه می کند . چرا که وقتی سخن کار های غیر انسانی می شود ذهن و یا روح انسان با آن کارزار می کند و آن نمی پذیرد زیرا او در درون خود کتاب آسمامینش را دارد که مملو از تجربس .وقتی حرفی راجبه پیامبری که از آن پیروی می کنی زده می شود  و به آنها رفتار های غیر انسانی نسبت می زنند تو آن را نمی پذیری حتی اگر زده باشد چرا. چون  خدا در تو خلاصه می شود و در جهان گسترش می یابد اینکه می دانی سرانجام تو. نابودی نیست فنا هم نیست بلکه تنها از شکلی به شکل دیگر تغییر می کنی .این سخن بسیاری از ابهامات و سردرگمی های دین را از بین می برد که می گوید زندگی و تکامل انسان یک بار شروع می شود و با مرگ جسم به پایان می رسد .تا سرانجام رستاخیز شود.. خدایان بسیار وجود داشته اند که راجبه بهشت و جهنم صحبت کرده و جایی که در آن قضاوت می شود تاریخ مصر که دست نخورده ترین تاریخ است می گوید خدای دیگری جزع الله نیز سخنی راجبه همین بهشت و جهنم و کسی که مشغول قضاوت هست که خودش هم خداست  زده شده و هر یک خدای خود را داشته اند.در دنیایی که هزاران خدا و الهه وجود دارد خیلی ساده است که انسان بتوانند درستی سخنان آنان را بفهمد  و این چیزی که در. قرآن از بهشت و جهنم سخن گفته در گذشته های خیلی دور هم مرسوم بوده حتی جایی که بت و یا چیز های دیگر پرستیده شده و کلام آخر از زندگی هراسی نداشته باشید چرا که پس از مرگ جسم شما دوباره زندگی خواهد کرد.و تا حقیقت دنیا و خدا را ندانید نخواهید مرد  .من هرگز  قسط ندارم کسی را  از راهش باز دارم زیرا ممکنست دلش با او خوش باشد اما این را بدانید که شما خردی دارید که اگر استفاده کنید بسیاری از سخنان برایتان روشن می شود.اگر کمی بیندیشید. 

پاسخ:
سلام
یاد داشت ما کاملا عقلانی و منطقی و انسانی نیست.

ما در زندگی محور را عبودیت قرار دهیم. انسانیت بدون عبودیت ارزشی ندارد.

برای اینکه نظر خدا و دینش را بدانیم باید دینش را کامل یاد بگیرم.


چرا وطن پرست؟
  خدا پرست باشیم و به وطنمان بر اساس حدودی که خدای یگانه ترسیم کرده عشق بورزیم و حمایت کنیم.

ممنون از شما که زحمت کشیدید

سوالاتی داشتم 

آیا این حدیث درست است

 

آنان پیامبری داشتند که نام او داماسب بود و او کتابی داشت که نام او جاماسب بود که آن را بر دوازده هزار ‌پوست گاو نوشته بود

او کیست؟

ممنون من کتاب های زیادی را خوانده ام

وبرای دفاع از شما این را میگزارم

در قرآن سوره حج آورده شده که دین مجوس را در چهر چوب ادیان الهی قرار میدهد و این را نمی توان گفت که او دینی بد را آورده است

دوم اینکه  بعضی ها دین اسلام را قبول ندارند و میخواهند زرتشتی شوند

شما مثل قوم یهود نشوید که حضرت عیسی را اذیت کردند به خاطر مقام و نژاد پرستیشان و امروز همه آنها را قومی بد معرفی میکنند

لطفا این طور نکنید

و سوالی داشتم

آیا ذرتشتیان برای اینکه به حضرت ابراهیم احترام میگزاشتند آتش را محترم میشمردند و یا توحید از آنها رفته بود و آن را میپرستیدند ممنون

پاسخ:
سلام علیکم بزرگوار
بله حدیثی از رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله هست که می فرماید مجوسی ها پیامبری به این نام داشتند:
وَ اَلْمَجُوسُ تُؤْخَذُ مِنْهُمُ اَلْجِزْیَةُ لِأَنَّ اَلنَّبِیَّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ قَالَ «سُنُّوا بِهِمْ سُنَّةَ أَهْلِ اَلْکِتَابِ وَ کَانَ لَهُمْ نَبِیٌّ اِسْمُهُ دَامَسْبُ فَقَتَلُوهُ وَ کِتَابٌ یُقَالُ لَهُ جَامَاسْبُ کَانَ یَقَعُ فِی اِثْنَیْ عَشَرَ أَلْفَ جِلْدِ ثَوْرٍ فَحَرَّقُوهُ » .
و از مجوس جزیه گرفته مى‌شود، زیرا پیامبر صلّى اللّٰه علیه و آله فرمود: به سنّت اهل کتاب با ایشان رفتار کنید. و ایشان پیامبرى داشته‌اند، که نامش دامسب بوده، پس او را کشته‌اند، و کتابى داشته‌اند که آن را جاماسب میخوانده‌اند، و آن کتاب در دوازده هزار پوست گاو نوشته شده بوده، ولى ایشان آن را سوزانده‌اند.
منبع:
من لا یحضره الفقیه  ,  جلد۲  ,  صفحه۵۳ 

در قرآن کریم دین مجوس در امتداد ادیان توحیدی بیان شده:

 إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ الَّذِینَ هادُوا وَ الصَّابِئِینَ وَ النَّصارى وَ الْمَجُوسَ وَ الَّذِینَ أَشْرَکُوا إِنَّ اللَّهَ یَفْصِلُ بَیْنَهُمْ یَوْمَ الْقِیامَةِ حج: ۱۷.

به نظر می رسد این دین به مرور زمان دچار تحریف شده و آتش پرستی به مرور زمان در ایندین وارد شده.


اگه پیامبری میاد دلیل نمیشه که حتما باید به دین جدید ایمان بیاریم. دین زرتشت دین خرد و برترین دین هست. دین اسلام نود درصد تغییر کرده. ما باید یکتا پرست باشیم نه پیامبر پرست. خدا پیامبر هاش هیچ فرقی براش نداره و شما فکر می کنید دین و پیامبر شما محبوب تر هستند پیش خدا.

پاسخ:
پیامبر را خدا می فرسته.
وقتی خدا بعد از زرتشت علیه السلام پیامبر جدیدی بفرسته، شما بهش اعتراضی دارید؟

درباره دین اسلام چقدر مطالعه دارید؟

آمار نود درصد تغییر که گفتید که در دین اسلام  ایجاد شده بر پایه چه استدلالی و چه منبعی است؟

یکتاپرستی اقتضا می کنه فقط حرف خدا رو گوش کنیم نه نه حرف خود و دیگران را.

وقتی خدا میگه آخرین پیامبر من محمد صلی الله علیه و آله است من یکتاپرست باید بپذیرم و الا توحیدهم لنگ خواهد زد.

درود ایزد یکتا بر شما و و با عرض ادب و اول عذر میخواهم که شخص کوچک این جامعه با سیزده سالی که از عمر خود زندگی نمودم بخواهم به شما سخنی بگویم 

خویش قبل از تایید یا تکذیب مطلب شما عرض می خواهم کنم که چه بهتر خواهد بود که از زبان پارسی استفاده کنیم از زبان میهن و وطن عزیزمان من از همه زبانها بیزارم چون خود به زبانی سخن می‌گویم که برترین است و تاریخ میهنم شاهی بنام کوروش داشت که برای بسته ماندن زبان گشاده این جهان بس است و شاعری دارد بنام فردوسی که نظیرش را کسی ندارد

و دوم آن که ایزد ایزد است و از هر راهی پرستش شود او راضی است او فقط یک بنده عاشق می‌خواهد بس حال از هر راه و دینی

زرتشت خوب می‌گوید ستیز من تنها با تاریکی است و برای ستیزه با تاریکی هم شمشیر رو تاریکی نمی‌کشم چراغ می افزونم. 

 

پاسخ:
علیکم السلام

زبان عربی برترین زبان عالم است. بهترین کتاب الهی به زبان عربی است.
سید پیامبران به زبان عربی سخن می گفتند.

حس ناسیونالیستی انسان را محدود می کند.

نبی خدا زرتشت علیه السلام اگر بود عاشق حضرت محمد صلی الله علیه و آله و آیینش می شد. چرا که ایشان موحد و یکتاپرست و مروج یکتاپرستی است. موحد در بند تعصبات قومی و قبیله ای نیست او فقط در بند خداست.
وقتی ایزد منان آخرین پیامبرش را حضرت محمد صلی الله علیه و آله قرار داده چرا از او این لطف و هدایتش را نپذیریم؟!
۱۵ آبان ۹۸ ، ۱۸:۵۴ محمد علی پدرام

  آیین زردشت خود به آمدن آیین های پس از خودش گواهی داده وچهارچوب آیین واقعی  او برابری می کند با پذیرش همه ی دین ها  ی خداوند نه ماندن بریک دین  .در چهارچوب آیین او هرکس در هردینی با شد شعار سه گانه ی اورا رعایت کند  وبرای آخرت توشه بردارد پل چینود (صراط) را در نظر بگیرد واحکامی ازاین قبیل را رعایت کند زردشتی حساب می شود گرچه خود بر زبان نیاورد .روی این حساب هرمسلمان وحتی مسیحی واقعی یک زردشتی است ولی هر زردشتی نمی تواند خود را مسلمان یا مسیحی یا حتی یهودی حساب کند مگر باور زردشت بر پایه ی پذرش سخن شوشیانس های بعد از او را قبول کند که دراین صورت در زمان ما آخرین شوشیانس پیامبر اسلام بود که اگر پذیرفته شود خود به خود مسلمان از آب در می آید حتی اگر بر زبان نیاورد البته نه مسلمان کامل بلکه مسلمان در حد روزهای آغازین اسلام وهنگامی که نماز وروزه ی خود را ودیگر احکام خود را به روش مسلمانان در آورد آن وقت مسلمان کامل حساب می شود .

پاسخ:
سلام و درود خدای یگانه بر شما باد
در این صورت آیین زرتش باید پیرور آیین های جدید باشد چرا که آیین های جدید، زمانی از جانب خداوند می آیند که کارآمدی خود را آیین قبلی از دست دهد.
 اگر آیینی کارآمدی خود را از دست نداده باشد و با آن بتوان بشریت را هدایت کرد، آوردن دین جدید و ابداع ان از جانب خدا لغو و بیهوده خواهد بود و کار لغو از ذات مقدس الهی به دور است.

در ضمن جنابعالی برای اداعای خود دلیل و مدرکی از کتاب زرتشتیها حد اقل بیاورید.

سلام بر پیامبران راه حق و حقیقت و اخلاق به نظر بنده پیامبران الهی هیچ وقت یکدیگر را تخریب و یا تکذیب نکردند این پیروان آنها بودند که دستورات آن عزیزان را به نفع خود تفسیر به رای کردند و باعث گمراهی و ضلالت دیگران شدند امروزه اگر ما ادعای مسلمان بودن میکنیم باید از پیامبر بزرگوار اسلام بیاموزیم که رفتار درست و محبت آمیز با دیگران داشته باشیم تا ایشان از ما راضی و خشنود باشند. 

زرتشت اصلا علیه سلام نداره از اولش سخنانتون اشتباست تا آخر
پاسخ:
سلام.
حضرت زرتشت یکی از پیامبران خداست و سلام به وی منعی ندارد.
با عرض سلام و درود
قطعا فرموده های شما درست و حقیقی است و میتوان آن را اینگونه نیز تکمیل کرد.
در زمان بسیاری از پیامبران , پیامبر دیگری به صورت همزمانی   - حتی در یک قوم مانند همزمانی هارون نبی و موسی نبی علیهما السلام-   صورت گرفته و مثال شما بعید الوقوع نیست.  توجه به اولی العظم بودن و امامت یکی بر نبوت دیگری نیز میتواند این مثال را به راحتی حل نماید.
از طرف دیگر هیچ گاه وهیچ گاه پیامبران , نبوت های پیشین خود را نه تنها نهی نکردند بلکه بشارت بعدی را نیز به قوم خود داده اند.
با این وجود چنانچه همزمانی بین پیامبر عزیزی چون زاراسوشرا اسپیدمان فرزند پورشاسب که همانا آنرا زرتشت (ع) میشناسیم با پیامبر اولی العظم اسلام حضرت محمد (ص) صورت میپدیرفت,  مانند ابراهیم و لوط (ع)   مانند هارون و موسی (ع) مانند بسیاری از آن بزرگواران یکی تشریعی و دیگری تبلیغی میبود . این اصلا جای تعجب و سخت اندیشی ندارد. ان شاء الله خواهیم دید حضرت مهدی (ع) را با سوشیانت (درود باد)
پاسخ:
سلام علیکم
مرحبا بناصرنا
سلام. متشکرم
خخخخخخخخخخ خیلی خندیدم بخدا یعنی تو روحت با این استدلالت. قشنگ من، با بچه طرفی اینجوری حرف میزنی؟ خوب چرا عکس همینو در نظر نمیگیری مگه نمیگی زرتشت یکتا پرست بوده ؟اگه زمان پیامبر اسلام بود و بهش میگفت به دین من درآ پیامبر شما چی میگفت؟
من با شناختی که از حضرت محمد دارم یقینا میدونستم که می پذیرفت نه؟؟؟؟
انقد بی سوادی تونن رو داد نزنید
مرد باش کامنت منو انتشار بده
پاسخ:
سلام
1-  پیامبران هیچ اختلافی با هم ندارند چون همه فرستاده خدا هستند البته آیین هایی که می آورند بر اساس مصالح و مفاسد عباد در هر زمانی متفاوت خواهد بود.
2- بر فرض که حضرت زرتشت و حضرت محمد علیهما السلام با هم در یک زمان زندگی می کردند بفرمایید آیا هردو فرستاده هستند یا نه؟ اگر هر دو فرستاده اند آیا دوتکلیف مجزا برای بندگان می آورند یا نه؟
اگر دوتا تکلیف بیاورند نمی شود زندگی کرد چون بنده نمخواهد دانست که دستور کدام را اطاعت کند؟ . اگر یک تلکیف آورده اند وجود نبی دوم یا برای تایید نبی اول  است و یا مبلغ آیین او.
قطعااگر پیامبر اسلام را خدای مهربان بر حضرت زرتشت برتری( در فضائل) نمی داد حضرت محمد صلی الله علیه و آله از او پیروی می کرد چون اقتضای بندگی و یکتاپرستی این است که سخن نبی خدا عملی گردد.

اما جنابعالی که حامی حضرت زرتشت علیه السلام بدانید من ایشان را دوست دارم و هرگز به ایشان توهین نمی کنم چون فرستاده خداست.
 اقتضای یکتاپرستی عشق به پیامبران است که من سر همین مساله ، عاشق حضرت زرتشت هستم. نوشته من هم به معنی کوبیدن حضرت زرتشت علیه السلام نیست بلکه توضیح این نکته است که پیروان حضرت زرتشت نباید با پیامبر اسلام دشمنی کنند.

شما که یکتاپرست هستید آیا نبی خدا حضرت محمد صلی الله علیه و آله را دوست دارید؟

اگر دوست ندارید درباره یکتاپرستی خودتان و التزام به دستورات خدای یگانه، بیشتر فکر کنید.

 در ضمن حضرت زرتشت علیه السلام بی ادبی و بی احترامی را یاد نداده لذا در بحثتان ادب را مراعات کنید.
۱۴ مرداد ۹۶ ، ۱۶:۴۳ مهندس رضا عباسی
سلام
خیلی هم خوب
پاسخ:
سلام
وظیفه بود

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی