محمد علی فتحی

پایگاه خبری رسانه حاج فتحی، پاسخ به مسائل شرعی، مشاوره، استخاره

محمد علی فتحی

پایگاه خبری رسانه حاج فتحی، پاسخ به مسائل شرعی، مشاوره، استخاره

محمد علی فتحی
طبقه بندی موضوعی
پاسخ های استاد

#سوال_کاربران

چرا شیخ صدوق همانند شیخ مفید به وجه سیاسی دین نپرداخت؟ 
به نظر میرسه نه در بحث نظری و مطالعاتی و نوشتن کتاب، نه در عرصه عمل از مرحوم صدوق سند قابل اعتنایی که اثبات بکنه در این زمینه تلاش کردن در دسترس نیست.

جواب:

▫️جناب ابن بابویه مشهور به #صدوق رحمه الله از بزرگانی است که زمانه زندگی وی  ونیز مکان نشو و نمو وی ویژگی های خاص خود را دارد. 

▫️ایشان در زمینه های مختلف از جمله #سیاست نقش داشت. عمده تلاش وی ایجاد یک نگاه اعتدلالی بین شیعه و سنی در حکومت آل بویه بود. مرکز حکومت آل بویه در زمان شیخ، #ری بود که از فرق مختلف در آنجا حضور داشتند. 

▫️در زمانی که قمی ها با #سب_صحابه اختلاف را دبین شیعه و سنی ایجاد کرده بودند ایشان برای رفع این اختلاف جلسات علمی متعددی با حمایت حاکم آل بویه قرار می دهد.

▫️جالب است بدانید ایشان کتابی بنام #السلطان داشته که در زمینه سیاست بوده ولی متأسفانه به دست ما نرسیده است. البته ایشان در کتاب #المقنع خود بابی مربوط به «دخول در اعمال سلطان» آورده اند که پر است از مباحث حکومتداری.

▫️مباحثی که وی در خصوص #امامت و #خلافت در کتب کلامی خود آورده و نیز طرح مسأله #تقیه که یک #استراتژی_سیاسی است توسط وی حاکی از اهتمام وی به سیاست بوده است.

▫️اندیشه سیاسی ابن بابویه بر مبنای سه اصل : پذیرش همکاری محدود با سلطان بر مبنای اصل تقیه، ایجاد یک سازمان اجتماعی بر مبنای اخوت ایمانی و جایگزین کردن آن به جای حکومت مشروع مفقود و کاستن از فواصل با اهل سنت برای ایجاد زمینه بهتر همزیستی بیان کرد.

 

👌جهت مطالعه بیشتر کلیک کنید:

https://b2n.ir/816198

✍️ محمد علی فتحی

#دفتر_پاسخگویی_به_سؤالات_شرعی_فتحی 
#۰۹۱۹۲۶۵۵۸۶۶ 
#۰۹۳۸۲۴۴۱۸۷۹ 

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی